Laboratoria Przyszłości
O programie:
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane jeszcze w 2021 roku w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Nasza szkoła również bierze udział w programie.
W ramach programu otrzymaliśmy 93900 zł
W pierwszej transzy zakupiliśmy:
PRODUKT | MODEL |
Drukarka 3D | Da Vinci Color |
Skaner 3D | Shining EinScan SE |
Okulary VR | ClassVR – wirtualne laboratorium przedmiotowe |
Licencja | ClassVR – Licencja dostępu do portalu wirtualnych lekcji |
Sprzęt do nagrań APARAT | SONY ZV-1 |
Statyw do aparatu | HAMA Star 75 |
Zestaw oświetleniowy | Softbox 50×70 Statyw Lampa 875W |
Mikrofon kierunkowy | Saramonic Vmic Mini |
Mikroport | Saramonic Blink500 B1 (RX + TX) |
Gimbal | Gimbal ręczny FEIYUTECH AK2000S Advanced Kit |
Stacja lutownicza | Stacja lutownicza – 4w1 – 1415 W – 4 x LED – Basic |
Mikrokontroler | Mistrz STEM – zestawy do programowania mikrokontrolerów i nauki elektroniki |
Długopis 3D | Polaroid Play+ 3D – długopis 3D |
W drugiej transzy zakupiliśmy:
1. | Zestawy szydełek aluminiowych |
2. | Drewniane krosna tkackie |
3. | Roboty wielofunkcyjne Bush MCM4100 |
4. | Maszyny do szycia Juno J15 |
5. | Blendery Cefal Perfectmix+ BL811D38 |
6. | Zestawy Igieł Janome |
OZNAKOWANIE SPRZĘTU ZAKUPIONEGO W RAMACH PROGRAMU
Sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości dotarł już do naszej szkoły i z pewnością uatrakcyjni zajęcia szkolne, pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania, nie tylko na obowiązkowych zajęciach. Zgodnie z wymogami oznakowaliśmy sprzęt i udostępniliśmy go nauczycielom oraz uczniom.
Mamy nadzieję, że będzie źródłem wielu inspiracji.
Długopisy 3D na lekcji informatyki i techniki
Technologia druku 3D daje uczniom możliwość uczestniczenia w kreatywnych i innowacyjnych zajęciach, a nauczycielom zupełnie nowe możliwości prowadzenia zajęć lekcyjnych. Dzięki technologii 3D w prosty sposób możliwe jest tworzenie niezwykłych przestrzennych konstrukcji. Przy użyciu zakupionych w ramach w projektu „Laboratoria przyszłości” długopisom 3D, uczniowie mogli wykazać się swoimi kreatywnymi pomysłami podczas lekcji informatyki i techniki. Rysowanie długopisem 3D to nie tylko rozwijanie kreatywności i nauka planowania przestrzennego, a także doskonalenie umiejętności manualnych. Długopis 3D jest rozwiązaniem, które ułatwia prowadzenie kreatywnych i innowacyjnych lekcji. Stanowi atrakcyjną metodę pracy, która uczy cierpliwości oraz dokładności.
Aparat cyfrowy z kamerą
Efekty nagranego filmu oglądamy wszyscy z ciekawością i twórcy, i aktorzy, i widzowie. Korzystając ze sprzętu foto z Laboratorium Przyszłości uczymy się operować kamerą, gimbalem, ustawiać światło, dobierać tło. Gdy film jest nagrany, czas na postprodukcję. I tutaj szlifujemy wspólnie nowe umiejętności, montujemy; dodajemy intro, napisy, wstawiamy odpowiednia muzykę i powstają pierwsze efekty a potem szlifujemy szczegóły. Uczniowie uczą się nagrywać, obsługiwać sprzęt i montować. Na razie z pomocą nauczycieli w przyszłości będą sami nagrywać. Nowe filmy już w planach. Efekt poniższych działań na YouTube.
W oczekiwaniu na Święta Bożego Narodzenia organizowane były różne zajęcia i uroczystości. Niektóre z nich zostały utrwalone na fotografiach oraz filmach przez uczniów młodszych klas szkoły podstawowej. Chłopcy wykorzystywali sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Fotografie i filmy zostały wykonane aparatem z użyciem gimbala W trakcie rejestrowania wydarzeń uczniowie zapoznali się z możliwościami technicznymi aparatu takimi jak; przełączanie pomiędzy funkcją aparatu fotograficznego, a funkcją kamery, dokonywanie zbliżeń optycznych i cyfrowych, zgrywanie nagranego materiału na inne nośniki.
Skaner 3D
Nasza szkoła w ramach programu Laboratoria Przyszłości pozyskała bardzo nowoczesne urządzenie,
a mianowicie skaner 3D Shining EinScan SE wraz ze stołem obrotowym. Urządzenie to służy do przenoszenia kształtów różnego rodzaju przedmiotów np. brył, figurek, klocków, części urządzeń itp. do postaci cyfrowej. Umożliwia to zapisanie i modyfikację tych przedmiotów na komputerze, a także wydrukowanie ich na drukarce 3D. W ramach zajęć informatyki, techniki i innych przedmiotów uczniowie są zaznajamiani z obsługą tego nowoczesnego urządzenia oraz praktycznym zastosowaniem podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Google VR
Podróże kształcą, również te wirtualne! Dzięki okularom VR zakupionym w ramach programu laboratoria przyszłości uczniowie naszej szkoły wybrali się na wycieczkę do Tokyo oraz mogli przeżyć przygodę podczas wspólnego safari na Zanzibarze.
Wykorzystując blendery zakupione w ramach programu, uczniowie klasy 3b i 2b na zajęciach koła przyrodniczego przygotowywali smaczne i zdrowe smoothie oraz koktajle mleczne z ulubionych owoców.